در این مصاحبه که توسط خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با جناب آقای مهندس غلامرضا فاخته ریاست محترم هیئت مدیره شرکت مهندسی تچرا ساز آرمه صورت گرفته است .ایشان جزییات مراحل ساخت خط 4 متروی تهران تشریح نمودند .
متن این مصاحبه را با هم بخوانیم :
مدير اجرايي خط چهار مترو تهران، با بيان اين که امسال سه ايستگاه جديد در اين خط به بهرهبرداري ميرسد، گفت: تا پايان سال، شاهد بهرهبرداري از ايستگاههاي ميدان شهدا، چهارراه وليعصر (عج) و ميدان انقلاب از خط چهار متروي تهران خواهيم بود. به گزارش سرويس «شهري» ايسنا، مهندس فاخته اظهار کرد: خط چهار مترو تهران که از ميدان کلاهدوز در شرق آغاز و تا ايستگاه اکباتان در غرب ادامه دارد، 20 كيلومتر طول داشته و در مجموع 20 ايستگاه براي آن در نظر گرفته شده است. وي با اشاره به اين که زمان در نظر گرفته شده براي تکميل اين خط پنج سال است، تصريح کرد: در مجموع خط چهار مترو تهران در چهار فاز تکميل ميشود و در صورتي که براساس برنامهريزي هايصورت گرفته،اين خط تا سال 89 کامل شود، يک رکوردشکني در ساخت مترو، صورت ميگيرد که در دنيا کم نظير است. مدير اجرايي خط چهار مترو تهران خاطر نشان کرد: سال آينده، اين خط از غرب تا خيابان آزادي و از شرق تا نيروي هوايي ادامه خواهد يافت که در اين فاز، شاهد احداث دو ايستگاه توحيد و آزادي در غرب و ايستگاه شيخ الرييس و نيروي هوايي در شرق خواهيم بود. وي با بيان آنکه از 20 ايستگاه اين خط، عمليات اجرايي در 17 ايستگاه در حال انجام است، گفت: هم اکنون عمليات احداث 20 کيلومتر تونل در دست اجراست و روزانه 20 متر تونلسازي در اين خط صورت ميگيرد که اين خود يک رکورد محسوب ميشود. مهندس فاخته با اشاره به اين که ابتدا ايستگاههاي مرکزي خط چهار به بهرهبرداري رسيده و سپس اين خط از شرق و غرب توسعه خواهد يافت، گفت: در طراحي خط سرفاصله حرکت قطارها دو دقيقه در نظر گرفته شده که براي تحقق اين مساله در ساعت در هر جهت به 30 قطار نيازمنديم که هر قطار ظرفيت هزار و 500 مسافر را دارد و بدين ترتيب در هر ساعت در هر جهت 45 هزار نفر در اين خط جابه جا خواهند شد. وي تاکيد کرد: قرارداد خريد واگنهاي جديد براي خط چهار با شرکتهاي داخلي منعقد شده است که با اتمام عمليات ساخت هر ايستگاه شاهد ورود تدريجي اين قطارها به مجموعه خواهيم بود. مدير اجرايي خط چهار متروي تهران همچنين در مورد مجتمعهاي ايستگاهي، گفت: امکان ايجاد مجتمعهاي ايستگاهي در تمام ايستگاههاي اين خط وجود دارد، اما براي انجام اين کار نياز به تملک زمين است که هزينه بسيار بالايي دارد. وي در پايان گفت: پيشبيني توسعه اين خط از شرق تا خاک سفيد و از غرب تا ميدان نور هر يک به طول هشت کيلومتر شده است، اما ساخت خطوط جديد در اولويت قرار دارد و پس از تکميل خطوط پيشبيني شده توسعه خطوط قبلي در دستور کار قرار خواهد گرفت.